-->
Robotten, der skriver artiklerne på Puck24
Det er lidt plat... men jeg omtalte hele tiden mit hockeyprojekt som "hockeyrobotten" og på et tidspunkt følte jeg, at den skulle have et navn. Så den fik navn efter én af de største hockeyspillere igennem tiden – måske nok den største.
Hockeyrobotten hedder Wayne!
Wayne er navnet på den robot, der skriver de artikler, du kan læse på Puck24.
Puck24 består også af ovennævnte, men har inkluderet:
Puck24 har også lidt håndholdt indhold og kræver derfor lidt vedligeholdelse.
Wayne er kodet af Morten Vadskær og består egent blot af et par scrapere og så virkeligt mange if og if/else sætninger. Der ud over er der naturligvis mange funktioner til at se på, hvem der er topscorer på holdet, om målet blev scoret i boxplay eller powerplay, hvem der vandt kampen. Hvem der vandt sidst de to hold spillede, hvornår de skal møde hinanden næste gang etc.
## -Hvorfor bruger du ikke GPT-3?Min fornemmelse er, at 9 ud af 10, der siger de bruger AI / machine learning, siger det mere, end de bruger det. Det er utvivlsomt en fed teknologi, men skulle jeg for alvor have glæde af det, så ville jeg nok aldrig komme ud over stepperne med en robot og der udover er det mit indtryk, der er for få data i ishockey til at jeg rigtigt kan bruge det til noget. Derfor er det if sætninger :-)
Der udover har jeg skrevet med et par, der har lavet robotjournalistik på professionelt plan som begge sagde til mig "undgå AI og machine learning" og kom med et par eksempler på, hvor det var gået rigtigt galt. Så for nu er det Storm P-modellen.
Jeg forsøgte i marts 2022 at få GPT-3 til at omskrive et par af Waynes kampreferater. Resultatet var at teksten er virkeligt flot formuleret, men da GPT-3 ikke kender ishockey reglerne og holdenes sammensætning blev det ubrugeligt i den sammenhæng. Et par problematikker var, at GPT-3 blot hev en anden ishockeyspiller på banen og skrev "[NAVN] scorede til 2-1" uagtet at [NAVN] ikke spillede på nogle af holdene.
Et andet problem var at den skrev "selvom [HOLD] havde mange mand på isen" hvilket er lidt noget vrøvl, da man aldrig har mere end seks spillere på isen. Så hvis man skal bruge GPT-3 til det her, skal man i hvert fald fodre den med nogle begrænsninger.
Der ud over har GPT-3 og GPT-4 en eller anden underlig bug i forhold til dansk og ishockey. Når jeg beder den skrive noget, så skifter den pludselig pucken ud med "bolden". Så den kan skrive "i tiden 22:34 fik Lasse Bo Knudsen bolden i målet" og "kampen blev afgjort på straffespark".
Det er PHP og MySQL, der ligger i motorrummet ved Wayne.
Og så er det et kludetæppe af den anden verden af if sætninger og if-else sætninger.
Et meget simpelt eksempel kan være:
Hvis Hold 1 er bundhold og slår Hold 2, der er tophold og hvis Hold 2 havde hjemmebane, så skriv overskriften: "Bundholdet, Hold 1, slog topholdet på udebane".
Det kunne også være hvis der er scoret et afgørende mål i de sidste 10 sekunder af kampen, så skriv "Spiller 4 afgjorde kampen med scoring i sidste sekund".
## Hvorfor laver du Wayne?Wayne var et hobbyprojekt. Jeg arbejder til dagligt i Shoporama og det er mere end mit fuldtidsjob. En aften sad jeg og havde lyst til at kode, men det skulle være noget, jeg syntes var sjovt. Jeg gik i gang med Wayne og blev så opslugt, at jeg først lukkede computeren kl. 4 om natten. Jeg startede på Wayne i februar 2020.
Så kom covid-19 nedlukningen i marts 2020 og da der ikke rigtigt blev spillet flere ishockeykampe gik jeg lidt i stå på projektet.
Da den professionelle sport blev genoptaget i august 2020 begyndte jeg at forfine Wayne. Jeg har et princip om, at jeg kun arbejder på Wayne efter kl. 20. Det er trods alt kun en hobby.